KATHRINS HUDTIPS
 

Rynkor är en naturlig del av livet och åldrandet, och att det dyker upp allt eftersom åren går är en självklarhet. Men vissa rynkor beror faktiskt inte bara på att du blir äldre, utan uppkommer på grund av dåliga vanor – som vi lätt kan ändra på! Bra va!

 

LIVVSTIL

– Anledningen till att livsstilen är så viktig är att den påverkar kollagennivåerna i huden.

I huden finns flera olika sorters kollagen, en slags elastastiska trådar som ger huden fasthet. Genom att leva sunt hjälper vi kollagenet att bevaras – och då håller sig huden fräsch längre. Rök inte, ät en välbalanserad kost, sov tillräckligt och var väldigt försiktig med solen, använd alltid solskyddscrème och gärna hatt. (Se film nedan om huden och solen)

 

KOST

-Som distriktssköterska och idrottare har jag tydligt märkt hur viktig kosten kroppens alla funktioner. Självklart påverkar den det största organet, huden, också! Näringsrik mat hjälper till att skydda och bygga upp huden inifrån. Men det handlar lika mycket om vad man inte äter eftersom det kan leda till näringsbrist. När vi inte mår bra eller får i oss det vi behöver så syns det snabbt på huden.

 

-Unna dig att frossa i färgrika frukter och grönsaker. De innehåller massor av antioxidanter. Jordgubbar, passionsfrukt, tomat och (mina absoluta favoriter) granatäpplen är särskilt bra för huden. Välj ekologiska alternativ om de finns. Proteiner som bönor, kyckling, tonfisk, lax och linser hjälper huden att reparera sig och bilda kollagen. Var försiktig med socker och andra snabba kolhydrater, de får mängden kollagen i huden att minska. Var inte rädd för fet mat, det är sockret som är boven.

 

 

SÖMN OCH TRÄNING

-Tillväxthormonet HGH (Human Growth Factor) är väldigt viktigt för en frisk, spänstig hud (och kropp). Det bygger upp huden och gör den tjock och fast. Hur du lever är avgörande för bildandet av HGH. Man kan själv öka nivåerna, främst genom god sömn och intervallträning (Det gillar jag!). Men se upp med övervikt, alkohol, kaffe och sena måltider, som ger minskad insöndring av tillväxthormon.

– Träning sätter i gång blodcirkulationen i huden och det minskar stresshormonet kortisol, samtidigt som det ökar det viktiga tillväxthormonet. Visst är det superbra! Ut o jogga och lägg in en repa lite snabbare löpning ibland. 

 

 

VITAMINER

-Manbör både äta vitaminer och smörja in dem i huden. Det finns indikationer på att vitaminerna E och C skyddar huden mot solens angrepp.  Crèmer med A-vitaminsyra och provitamin A (retinol) kan ha en föryngrande effekt och kan på sikt förebygga rynkor. Nackdelen är att de kan vara uttorkande. Det man ska komma ihåg när man köper en C-vitamincrème är att vitaminet ska vara syrestabilt, det vill säga inte förstöras när det kommer i kontakt med luft.

 

STRESS

-Att stress är skadligt för huden finns det forskning som bevisar. Stresshormonet kortisol bryter ner kollagen och vid stress bildas också substans P, som kan orsaka inflammationer i huden (jag själv fick svår acne under en period i livet när jag var väldigt stressad). Den stressade huden blir mer känslig, kliande och röd.

 

Kom ihåg att det är den långvariga stressen som är skadlig. Förutom orenheter och slapphet kan huden reagera med pigmentfläckar på långvarig stress. För att din hud ska klara av tillfälliga stresstoppar är det viktigt att se till att högprioritera nödvändig återhämtning.

 

HORMONER

-Könshormonet östrogen är viktigt för huden. I 40-årsåldern blir huden naturligt torrare eftersom östrogennivån sjunker påtagligt då. Är man väldigt mager blir symtomen tydligare. Ett annat vanligt tillstånd hos oss kvinnor som passerat 40 är låg ämnesomsättning. Det kan ge torr, skör hud, torrt hår och svullna ögonlock. Även stress och klimakterium kan påverka ämnesomsättningen. 

 

ALKOHOL

-Förutom rödmosig hud med vidgade kärl kan för mycket alkohol hämma halten av tillväxthormon (THG). Det kan bland annat ge svullna ögonlock och slapp hud. Huden kan inte heller reparera sina skador lika effektivt när man har druckit. Alkohol räknas till snabba kolhydrater, som bryter ner hudens kollagen. Som en extra belöning mår du bättre och minskar du i vikt om du hoppar över alkoholen.

 

-Om inget av ovanstående råder bot på rynkor och trött hud får du komma till oss så pysslar vi om dig och hjälper till lite på traven! 

BESÖKSADRESS
 
Järnvägsgatan 10, plan 2
 
Postadress:
Karlstad Hudklinik
Järnvägsgatan 14
652 25 Karlstad
 
info@karlstadhudklinik.se 
 
054- 671 57 20
 
 

 

 

 

  • Facebook
  • Instagram
BETALSÄTT 
Betalkort
Företagsswish
Delbetalning via Svea Ekonomi
Ingen kontanthantering