KATHRINS TIPS TILL HÅLLBAR VIKT

 

Det är kosten som till största delen är svaret på vad du väger och hur du mår. Träning och motion skall inte att förringas, det är också en källa till energi, funktionalitet och glädje. Men vill du gå ner i vikt så kan du inte börja resan med att tro att du kan träna dig smal. Du måste äta dig smal genom att äta annorlunda mot det du gör idag. Motionen kommer i andra hand. Punkt.

Här kommer några enkla tips från Kathrin som kommer hjälpa dig att komma igång. Om du väljer att våga tro på dem och efterleva dem så kommer snart dina kilon att rasa. Du kommer att känna dig piggare och vackrare.

-Du har en kort stund att leva på den här planeten, en sekund i universums oändlighet. Vill du inte vara din bästa version då? Ta kontroll, sätt dig vid ratten och styr mot rätt riktning. Du bestämmer och har fullt ansvar för din kropp. Var schysst mot den! Lås inte in den i sockerförgiftning, fett och inflammationer. 

VIKTIGT!

Välj lågkolkolhydratkost

Låghydratkost är det absolut enklaste och snabbaste sättet att gå ner i vikt. Skippa kolhydrater så ofta du kan och orkar. Bröd med socker är rött kort! NO-NO! 

Socker i alla former är helt uteslutet. Det är galet och förvånande att det är så mycket socker i mat. Håll utkik när du handlar, bojkotta socker-maten!

Ät bara när du är hungrig

I vår tid och i vår del av världen finns det ingen människa som riskerar att svälta ihjäl. Vi behöver inte äta för att "stå oss". Vi behöver typ inte äta alls, på flera dagar. Det är till och med så att vi skulle må bättre om vi fick svälta lite någon eller några gånger i veckan. Släpp inställningen och utrycket, "vi måste ju äta". Svaret är -Nej, det måste vi inte! Idag kan vi fasta och i morgon kan vi äta lite. Det kommer göra oss gott.

 

Lev efter devisen

-Det är INTE farligt att vara hungrig. Det är bra för dig.  

 

Prova hur det känns och vad som händer med dig efter några timmar. När kroppen får "svälta/fasta" börjar den omvandla dina fettdepåer till energi. Blodsockret hålls på en jämn nivå och du mår strax bra. Hoppa över att äta ett eller två mål om dagen. Och när du äter så se till att bara äta hälften av vad du vanligen gör. Öva på att bli van att äta rejält mindre. Intala dig själv, din hjärna och inte minst din omgivning att du är liten i maten. Du behöver inte så mkt mat. Till slut blir det en sanning. Din hjärna har ställt om sig. Grattis!

Ät riktig mat

Akta dig för hel- och halvfabrikat. De är ofta fullproppade med socker och kemikalier. Ämnen som kommer göra att du är mätt en kort stund och sedan blir sugen/hungrig igen. Laga din egen mat, på rena råvaror. Hemlagad mat håller dig mätt länge och ditt blodsocker på en jämn, stabil nivå. Jämnt blodsocker = Pigg!

När du är sugen.​

1. Håll dig borta från socker

2. Ät hellre olika goda nötter, avocado, frukt, grönsaker

Det finns så oändligt mycket att skriva och förmedla om kost och träning men detta var några snabba rader från mig. Trust me! It´ll work! Go, go, go!

Hör av dig om du vill ha hjälp med invidanpassad viktcoachning så hjälper jag gärna till. Jag (Kathrin) är distrikssköterska och har lång och gedigen erfarenhet av professionellt hälsofrämjande arbete med olika missbruks- och livsstilsproblem. 

BESÖKSADRESS
 
Järnvägsgatan 10, plan 2
 
Postadress:
Karlstad Hudklinik
Järnvägsgatan 14
652 25 Karlstad
 
info@karlstadhudklinik.se 
 
054- 671 57 20

 

  • Facebook
  • Instagram
BETALSÄTT 
Betalkort
Företagsswish
Delbetalning via Svea Ekonomi
Ingen kontanthantering